söndag 10 oktober 2010

Mossig kvinna

Blev gruvligt irriterad på danska regissören Susanne Bier i fredagens Skavlan. Hon tyckte det var osexigt med män som gick på babyaktiviteter, typ babyrytmik och liknande. Hon tyckte att de tappade all sin maskulinitet. Sen när började faderskap handla om att vara sexig? Vidare tyckte hon att det var så tråkigt att många tyckte att killar ska bli som tjejer. Vem tycker det undrar jag? Jag vill inte att Odin ska bli en tjej. Jag vill bara att han ska få vara precis som han vill utan att riskera att kallas bög eller fjolla. Jag vill att det ska vara lika naturligt för honom som för mig att prata om känslor. Jag vill inte att han ska lida i tysthet. Och om jag får en dotter vill jag att hon ska få samma spelutrymme, samma lön och samma bemötande i vården som män. Bland annat.

5 kommentarer:

christofer sa...

Bier verkar puckad. Och kanske inte en slump att hon är f.d. svägerska till Jessica Zanden.

Men om hon går igång på talibaner så är det väl upp till henne att göra det.

Däremot, och bortom henns sex-funderingar, så är väl frågan fan inte om man gillar sångstunder och babyrytmik eller inte. Frågan är vad din bebis gillar. Har man satt en människa till världen så har man ju ansvar för den, att se till så att den får det den behöver för att utveckla sina förmågor och att tycka livet är schysst i största allmänhet. Det ansvaret har inget med kön att göra. Mamma hit eller pappa dit så är du förälder till ditt barn. I det uppdraget ingår rätt många fantastiska grejer – och en del saker som inte är fullt så fantastiska. Men om man börjar prioritera sitt barns behov utifrån överväganden om de här aktiviteterna får en att känna sig ‘sexig’ eller inte – då är nog frågan om man alls borde ha barn.
/christofer

Elina sa...

Såg bara en snabbis och hon verkar inte ha alla hästar hemma!

Men filmen ska ju vara bra har jag hört...

andreas sa...

Vilket pucko jag ska bojkotta hennes filmer kramar

Jonna sa...

Vilken bloggtopp du har haft i helgen!

Många vackra bilder och kloka ord... och du vet ju att jag håller med dig i varje stavelse i denna diskussion! Vi såg dock Idol istället, och lika bra det inser jag. Vilket pucko.

Anonym sa...

Hej, blev också superirriterad på Bier, försöker nu hitta om media snappat upp detta, men drakarna sitter tysta och endast några bloggare verkar skriva om det. Hur man kan få uttrycka så korkade åsikter på bästa sändningstid utan att våra journalister reagerar är skrämmande. Vakna!
För den som missade Skavlan finns här ett klipp på endast Biers inlägg:
http://www.youtube.com/watch?v=SSRKrGsnM6k
/mirek