torsdag 5 juli 2007

Blodgivning ingen altruism

Jag gav blod igår. Åkte frivilligt tio mil för att lägga mig på en brits och tappas på 4,5 dl blod plus tre provrör. Varför kan man fråga sig? Visserligen är det väldigt samhällsnyttigt, men att lämna blod är på intet sätt en altruistisk handling. Altruism är motsatsen till egoism och betecknar viljan att hjälpa andra utan att man har något egenintresse i det. En handling är därför inte altruistisk om man utför den för att känna sig nöjd med sig själv. Jag känner mig jättestolt när jag har lämnat blod. Man kan fråga sig själv om det egentligen finns någon altruism i egentlig bemärkelse? För även om man till exempel skänker pengar anonymt till välgörande ändamål, så tror jag att man till viss del gör det för att känna sig god.

2 kommentarer:

Anonym sa...

filosofiskt resonemang, utan rätta svar tror jag. många skulle nog hävda att det inte finns någon mänsklig handling utan egennytta, eftersom människan kan betraktas som en självisk varelse som i grund gör allt gör egenvinning. och andra sidan finns det kanske handlingar som DU inte mår bra av själv men ändock gör för andra, och det kanske är altruistiskt? för att du vet att det är det rätta? jag vet inte... pusspuss.jonna.

Anonym sa...

Bra att det finns människor som lämnar blod, själv är jag alldeles för rädd! Det värsta med att vara gravid var att lämna blodprovet, usch jag får rysningar när jag tänker tillbaka! Huset vi budade på ligger i Yttermo, men vi fick ge oss! Lite surt då det bara var vi och till kvar och budade! kram madde!