måndag 4 februari 2008

Fettisdagen

Imorgon är det fettisdagen. Jag kan inte för mitt liv begripa varför det heter fettisdagen. Det är ju urusel reklam för semlorna. Ät en semla - bli en fettis! (jaja jag vet att det uttalas fet-tisdag). Dagen borde byta namn till semmeldagen istället. Namnet härstammar ursprungligen från kristendomen, då detta var den sista dagen innan fastan och alltså hög tid att smälla i sig en massa fett. Men hur många kristna fastar idag? Nåväl, jag struntar i namnet, semlor är världens godaste bakelse och för mig fick det gärna vara en fettisdag i veckan .

3 kommentarer:

Anonym sa...

jo... det är fint! helst hembakta, farmors... eller siljans, de är fina, lagoma. ej torra. tyvärr pallade jag ej med gratissemlan på jobbet idag, grädde kändes för mastigt, stabbigt för min klena mage, åt lite wienerbröd istället. :) puss.

Anonym sa...

testade en semla med vaniljkräm godare än den vanliga måste jag säga

Anonym sa...

jag håller med andreas! fast allra helst vill jag ha kanelbullar istället... men självklart har jag ju ätit en semla ändå... kan ju inte motstå nåt sött efter lunchen på jobbet. men nu har jag och mamsen haft hemmaträning så den är förhoppningsvis borttränad nu :)