fredag 13 mars 2009

Husmusen

Det är fantastiskt vilken husfru jag blivit. Jag har visserligen aldrig varit helt tappad i köket men nu... Jag bakar bröd och kakor. Jag rostar mysli och planterar om blommor. Jag har en tjälknöl i ugnen och skriver in i almanackan när jag bäddat rent och vattnat. Jag snittar om tulpanerna och ställer dem svalt under natten. Jag klistrar upp Rent hus-kvinnornas städtips på insidan av skafferidörren och skriver veckomatsedel. Om jag inte var så feministiskt skolad så skulle jag tro att det har med biologi att göra. Att det i och med moderskapet blommar ut en liten hemmafru. Ni vet - honan ser om huset och ungarna och hanen är ute och jagar? Men, som sagt, eftersom jag är feministiskt lagd så tror jag inte det. Det beror nog helt enkelt på att jag är hemma mycket mer än tidigare.

3 kommentarer:

Anonym sa...

men gud va seriöst.kram

Anonym sa...

kanske ska börja kalla dig Bree (en i desperate housewifes kom på att du har ju inte femman)kram

Elina sa...

ojojoj! men det heter väl ändå müsli och inte mysli? jag är också lärare nu vet du, eller snart. du är duktig som fixar så väldigt fast du sover så lite!