tisdag 2 augusti 2011

Olika men ändå lika

Jag har bara träffat den nya grannkvinnan och hennes barn två gånger men hon har redan pussat båda mina barn, sagt att jag är jättesnäll och talat om att jag borde gifta mig nu när jag har två barn. Hon är jämngammal med mig, kommer från Irak och jag gillar henne skarpt. Trots att det ligger krig och elände bakom att de kommit hit är jag glad att Leksand tar emot flyktingar. Det gör att vår kära lilla håla inte känns lika liten. Och jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att vaccinera mina barn mot främlingsfientlighet än att umgås med människor från andra kulturer. Jag hann bli nästan 32 år innan jag pratade med en muslimsk kvinna. Alvar var 7 månader när han fick en puss på handen av en. Så fort Ramadan (fastan) är över har hon lovat att bjuda mig och Jonna på arabiskt kaffe och kakor. Det blir tyvärr tidigast i september alltså för det har jag just googlat mig till.

5 kommentarer:

Slans sa...

Vad roligt med trevliga grannar! Håller verkligen med om att det känns större och även rikare när flera olika kulturer finns på samma ort.

andreas sa...

coolt hoppas vi får träffa henne oxå kramar

andreas sa...

spännande var väl ett bättre ord :) kram

Jonna sa...

Kul! Ser fram emot kaffet! Pratade m henne och Maryam härom dan.

Martina sa...

Kan bara hålla med!