tisdag 11 september 2007

När grytan kokade över...

Det finns absolut ingenting äventyrligt i mig. Jag drömmer inte om att bestiga något berg, forsränna eller resa jorden runt. Jag söker inte några utmaningar överhuvudtaget och vill helst slippa alla former av äventyr. Jag vill bara ha lugn och ro.
För varje dag som lärare är en utmaning. Att vara lärare är ett äventyr i sig. Kanske kommer jag känna annorlunda om några år, men just nu är det adrenalinkick nog att vara på jobbet.
Idag löpte mina elever amok under ett grupparbete. Det var som en puttrande gryta som plötsligt svämmade över. Två tjejer skrek fula ord åt varandra. Det smälldes i dörrar och kastades pennor. Snart var hela klassen inbegripen i vilda diskussioner. Det var den värsta lektion jag någonsin haft. Plötsligt förstod jag kritiken mot att det saknas en kurs i konflikhantering på lärarutbildningen. Imorgon bitti blir det krismöte. Fortsättning följer...

1 kommentar:

Anonym sa...

usch, vilken mardröm! visst har jag själv varit med om bråkiga lektioner, men det där låter som nåt man annars bara ser i serier på tv. lycka till på krismötet!