tisdag 1 mars 2011

Helvetesgapet

Acrylamid. Transfetter. Smakförstärkaren E621. Farliga färgämnen. Och nu titandioxid. Larmen avlöser varandra. Det är mycket som man ska akta sig för. Såg ni Uppdrag granskning om nanopartiklar förrförra veckan? Dessa partiklar som är så små att de sägs kunna tränga in i huden och ut i vårt blod, in i våra lungor. Nanopartiklar har länge funnits i luften vi andas via bilavgaser, kraftverk och industrier och beräknas ta 5000 liv varje år. Nu finns de också i kroppsprodukter, krämer och schampon.

Den nya tekniken kan revolutionera sjukvården (eftersom dessa partiklar exempelvis kan tränga in i cancerceller och slå ut dem) men den kan också ställa till det. Det krävs mer riskforskning och de ansvariga verkar skrämmande okunniga. Titandioxid är ett ämne som kan bestå av nanopartiklar och det finns i nästan alla sol- och tandkrämer, även för barn. Det finns i Odins bamsetandkräm och det finns i min favoritsalva mot irriterade rumpor - Inotyol. Maria Strömme, professor i nanoteknik vid Uppsala universitet säger i reportaget at hon inte köper några produkter som innehåller titandioxid.

Det är mycket man ska oroa och akta sig för. Man skulle ha levt på Ronja Rövardotters tid. Då var det bara Helvetesgapet man behövde akta sig för.

5 kommentarer:

Jonna sa...

fy vad jobbigt detta är... hur ska man kunna leva? man måste ju vara så sjukt medveten om ALLT. jag kanske inte har nerverna som krävs för att ha egna barn...

Elina sa...

Usch... Skygglappar på eller akta sig för allt? Jag tror att det är liiite farligt för att vara noga ;)

andreas sa...

och grådvärgar, borkarövare,knektar,vildvittror,farlig dimma mm så varsågod ;) kramar

mor sa...

Jag kan kolla med Barbro om hur det är med hennes Aloevera produkter. Du låter som värsta professorn!

Frida sa...

tusen tack för tipset! Där fanns det faktiskt några olika jag skulle kunna tänka mig!