lördag 14 januari 2012

Kli i fingrarna

Varför plockar jag flera gånger om dagen upp klossarna, ställer böckerna i ordning, servisen på brickan, lägger pippi-figurerna i trälådan och så vidare, när det en stund senare ligger på golvet igen? Förklaringen stavas S.J.U.K.D.O.M, närmare bestämt plockmani och den största riskfaktorn är den genetiska. Plockmani är mycket ärftlig och bryter oftast ut när man passerat 20. Får man småpluttar så kan sjukdomen bli mycket aggressiv. Mig veterligen finns inga kända behandlingar trots att detta beteende är väldigt svårt att bli av med. Det sitter liksom i fingrarna. Som ett kli. Kanske skulle man prova samma botemedel som Kurre i "Tjuvarnas jul" - boxningshandskar?

8 kommentarer:

Elina sa...

Ja, ingen tvekan från vem vi fått sjukdomen!
Och mamma fick det från sin far :)

Fia sa...

jag önskar jag hade den sjukdommen så de slapp vara så mycket att plocka ihop jämt när man ska fram med dammsugarn....hatar att städa...

fia (igen) sa...

och ja keso rivet äpple med lite kanel på är väl toppenfika :)

Jonna sa...

Haha! Känner igen det där! Förstår att sjukdomen blir än värre när man har barn :D

andreas sa...

jag har oxå den det är underbart haha kramar

Anki sa...

Åh vad jag känner igen mig! Jag plockar och röjer och plockar och röjer och Ofelia plockar upp och stökar till lika fort. Pust. Nu har hon blivit pusseltokig, jättekul tycker mamman med pusselbitar överallt...

www.palindgarden.blogspot.com sa...

Lider oxå av sjukdomen.. Tyvärr gör inte min man det!

amandan sa...

Jag plockar och plockar mest hela tiden! Haha!