torsdag 10 november 2011

Gnällkväll

Nu ska jag gnälla ur mig lite. Så ni som inte gillar det kan surfa vidare till något ställe där solen alltid skiner.

Jag är så trött så jag måste lägga hakan i handen. Jag sitter som saknade jag ryggrad. Orkar knappt glädjas åt varken dagens loppisfynd eller eftermiddagens spontanfika hos Karin. Känner mig risigare än någonsin. Har varit mer eller mindre snorig i en månad nu. Har ammat i snart ett år. Dag som natt. Mats är i huset och målar takpanel. I förrgår kväll var han och tvättade bilen på OKQ8 efter att barnen somnat, för att inte förlora någon tid med dem. Han är nog inte så pigg han heller. Det är mycket nu. Och även roliga saker, som barn och husbygge, tar på krafterna.

En mamma i en dokumentär berättade att hon inte fått sova på väldigt länge på grund av ett överaktivt barn. En dag började hon kleta pannkakssmet på väggarna och kasta tallrikar omkring sig. Min pannkakssmet hamnar fortfarande i långpannan men lite gnäll måste jag få unna mig.

Nu vill jag inte ha några kommentarer om att jag är "fin" och "måste få sova". Tack, det vet jag redan. Ni får bara skriva hur jag - utan gråt - ska få Alvar att sluta äta på nätterna. Det borde innebära att jag inte får några kommentarer på detta inlägg.

God natt mina kära bloggföljeslagare.

5 kommentarer:

Fia sa...

Ja utan gråt kan nog tyvärr bli svårt.... om du inte åker hemmifrån i några nätter för då blir det ju tyst i dina öron iallafall...
Sen behöver han nog en mamma som bestämmer sig till 110% och en pappa som tar över till 110%... :) KRAMAR

Elina sa...

Tyvärr har jag inga egna erfarenheter av att få barn att sluta amma på nätterna... Som Fia skriver blir det kanske svårt utan gråt, men jag vet hur jobbigt du tycker det skulle vara. Om du skulle testa ändå (det kanske är det enda alternativet till slut?) så är det ju för allas skull. Din sömnbrist påverkar alla i slutändan. Och Alvar kommer inte lida några men. Ni lämnar ju honom aldrig ensamma i det här! Trygghet och närhet har han ju.

Som sagt, jag har inga erfarenheter och kan egentligen inte ge några råd. Finns dock alltid här som bollplank eller som lyssnare till ditt gnäll. Det är okej att gnälla tycker jag. Massa kramar!

Jonna sa...

Det är absolut okej att gnälla! Att låtsas som att allt alltid är bra är ju bara BAJSNÖDIGT. Så är det. Men jag börjar ju undra över mina tentakler, jag märkte inte något på dig igår direkt att du var låg. Förlåt! Kanske för att jag var gnällig och sur själv igår kväll. Några tips kan jag inte direkt ge... mer än att "ta hjälp". Odin kanske kan sova hos famor eller mormor&morfar ett par nätter och så får ni öva hemma ostört. Du kan även få sova inne hos oss några nätter om du vill slippa höra gråten. Vi kan bädda mysigt åt dig i bäddsoffan. Och hela helgen nu kan ni ju disponera vår lght fritt? KRAM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Frida sa...

Tar Alvar flaskan? i så fall är det ett hett tips! När jag bestämde mig för att sluta med nattmat så gav jag Miranda vatten i flaska på natten (Var BVC som tipsade om det, eftersom dom kan vakna och vara törstiga, inte hungriga) då drack hon, även fast hon vid den tidpunkten inte accepterade vatten på flaska under dagtid. Så prova, även om han inte tar flaskan på dagen. Och utöver det så var jag vaken med henne mellan 03-04 i två nätter sen var det klart! Jag hoppas det löser sig snart, jag VET hur olidligt trött man blir och hur jobbigt det är :( Myran håller på att få en tand nu, så nu är det skrikfest här på nätterna :) KRAM

Anna sa...

Jag kan tyvärr inte heller ge några bra tips utan skrik. När jag slutade amma Hedvig så låg jag inne hos Elsa och kramade henne hårt. Sov hos henne en vecka och sen la jag mig bredvid Hedvig igen. Jag tror inte det finns en självklar lösning på detta. Man måste få gnälla! Annars blir ju bara ryggsäcken man bär tyngre och tyngre. Du skulle gnällt lite på fikat!!! Kram