måndag 9 juni 2008

Den gamle och havet

När man har mitt yrke är det nästan en outtalad plikt att läsa klassiker då och då. Jag har nu under en tid på hemvägen i bilen lyssnat på Den gamle och havet av Ernest Hemingway uppläst av Max Von sydow. Hans röst är härlig att lyssna på, lugn och mörk, men ack vilket sömnpiller. Ofta har jag fått stänga av för att inte riskera att somna bakom ratten. Denna mycket kända roman handlar i korthet om en gammal man som under flera dagarns kamp försöker fånga en gigantisk svärdfisk. Det tar ungeför 2/3 delar av boken. Sen när han äntligen fångat den och bundit fast den på släp så äter ett gäng hajar upp den. Snipp snapp slut. Nu har jag i alla fall lyssnat på den och den var bra, men jag skulle nog inte rekommendera den till annat än avslappningsskiva vid sömnsvårigheter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

stackare. TRÅKIGA böcker är ju det värsta..

Anonym sa...

jag har sett den filmen och jag tror att det får räcka.