fredag 13 juni 2008

Du har bara ett huvud

Bara var tionde vuxen i Dalarna använder cykelhjälm läser jag i lokaltidningen idag. Det är dumt. Inget annat än fåfänga kan ligga bakom. Frisyren blir förstörd. Man ser töntigt ut. Det första må väl vara hänt. Det andra stämmer inte. Min bror användet hjälm och han ser till och med cool ut i den. Att "våga" använda hjälm tyder på självförtroende och självsäkerhet. Han är en sann förebild och hans lilla son är naturligtvis jättestolt övet sin hjälm. Lika som pappas. Hur ska vi kunna motivera för barnen att de ska ha hjälm om vi inte har det själva? Det är aldrig någon unge som trilskas när man ska sätta på bältet. Det är så självklart för alla har det. Och svar nej - jag använder inte cykelhjälm. Men det ska bli ändring på det.

5 kommentarer:

Anonym sa...

:( jag har så svårt för det där med hjälmen... det ser helt naturligt och bra ut när en pappa med sin son kommer cyklandes med hjälm, men jag kan inte låta bli att känna mig töntigt om jag själv skulle ha det. innerst inne vet jag att det är töntigare att tycka att det känns töntigt. och kommunen som börjat med cykelhjälmspolicy! jag tror att jag får gå i sommar...

Anonym sa...

haha! ja, så är det ju verkligen.. men faktum är ju att det ser lite sportigare ut med hjälm. mötte magnus backlund i limabacken härom morgonen, han kom susande i träningkläder och hjälm, jag flämtade på med jeans och jacka, utan hjälm, helt osportig. puss!

Anonym sa...

tack tack klart man ska ha hjälm.

Anonym sa...

Skönt att höra du tänker knäppa på dig en cykelhjälm Malin. Den finns ju till för ditt eget bästa. Med en hjälmlag även för vuxna tror jag det skulle vara mindre generande att använda hjälm.

Andreas sa...

Håller med Susanne, en hjälmlag skuue få flera att våga använda hjälm.

Själv har jag just börjat använda hjälm, men känner mig så töntig när jag använder den.

Den är inte ivägen eller är obekväm, men det känns helt enkelt bara så töntigt när man cyklar förbi folk utan hjälm. Känns som man sku va onödigt rädd om sig själv, svårt att beskriva känslan.

Fast innerst inne vet jag vad som är det rätta vid en eventuell olycka, är bara att försöka vänja sig nu.