torsdag 13 november 2008

Man kan bli stressad för mindre

I och med att man blev förälder fick man mycket nytt att tänka på. Givetvis. Man gödslas med råd och förmaningar. Dessa råd för att undvika allergi fick mig att sätta kaffet i vrångstrupen. Hjälp - Odin kommer att få allergi!

* Städa grundligt alla rum en gång i veckan. (Kan man räkna dammsugning som grundlig städning? Hmm... tveksamt...)

* Vädra ut bostaden 5-10 minuter 2-3 gånger om dagen. (Nej, men vissa dagar vädrar jag länge då Odin sover på balkongen).

* Tvätta täcke och kudde i 60 grader fyra gånger om året för att eliminera kvalster. (Oj då, när gjorde jag det senast? Minns inte...)

* Undvik så gott det går att torka kläder inomhus. Om nödvändigt, se till att ha god ventilation som minskar luftfuktigheten.(Torkställningen står i princip uppe jämt)

* Madrass och sängbotten bör dammsugas en gång i månaden för att bekämpa kvalster. (Gjorde inte M det när vi flyttade för ett halvår sedan tro?)

* Lägg täcket åt sidan och låt sängen kylas ner när du går upp. Därmed minimeras kvalsterna. (Jippi, det gör jag i alla fall! Sängen brukar inte bli bäddad förrän framemot lunch)

Hand upp alla som uppfyller dessa kriterier!

5 kommentarer:

Anonym sa...

hmm... det är nog bara det där med vädringen av sängen som jag gör också! mycket av det andra låter överdrivet!

Anonym sa...

bara det med täcket... men ingen av mina ungar har då fått nån allergi trots att det finns i generna, iofs är det gräsallergi då men ändå!! astma finns också i generna. man ska nog inte lyssna på alla råd man får, lite sunt förnuft har man väl!?.. Kram/mia

Anonym sa...

Nej jag tror det är bra med damm och bakterier och andra odjur, jag intaler mig att det ökar motståndskraften. Det sägs ju att allergier har ökat. Förr hade man ju djur springandes på korsen och tvärsen och vad jag vet var folk mindre allergiska då.. Så heja damm! Och buu för alla jobbiga städråd. Kram/Tora

Anonym sa...

jag gör allt det där, absolut. eller hur var det nu... storstädning till jul och midsommar räcker väl :)

Anonym sa...

vart har du hittat detta???