torsdag 8 november 2007

The Godmother

Hej! Det är gudmodern som talar. Ja, ni läste rätt. Den första december kommer jag att få den hedervärda rollen som gudmor åt min kompis lilla Agnes. Jag är alldeles överväldigad över detta. Förr i tiden var gudföräldrarna de som skulle ta hand om barnet om de biologiska föräldrarna av en eller annan anledning inte kunde. Idag är det lite annorlunda. Jag läser på Dagens Nyheters hemsida att gudföräldrarna, som numera också kallas faddrar, ska vara lite som vuxna kompisar. Vidare står det att "Gudföräldraskapet är ett hedersuppdrag och gudföräldern har det livslångt. Man ska intressera sig för sitt gudbarn /... / men framförallt bli en vuxen vän till barnet och ge det av sin tid när så är lämpligt. Ta med barnet på små utflykter, kanske gå på bio eller andra förlustelser som kan passa. /.../ Det behöver inte vara ofta och mycket, men gudbarnet ska känna att gudföräldern finns där och bryr sig om sitt gudbarn." Det är ett stort och ärofyllt uppdrag, men det ska bli förbaskat kul och jag är inte lite stolt över förfrågningen. Som ni märker.

Om ni går till bloggen från 9 september så får ni se min blivande guddotter!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis igen Malin! Du kommer att bli en suverän gudmor... Men du kanske borde börja gå på gudstjänst i alla fall en gång i veckan? Haha!

Anonym sa...

Vad roligt!! Åt superduperfina lilla Agnes! Jätteskoj. kram! du skulle lagt ut ett litet foto på henne så dina bloggläsare får se vilken liten beauty du ska bli gudmor åt!