måndag 12 november 2007

Rådjursfobi

Det är vansinnigt mycket rådjursolyckor efter den väg som jag åker dagligen. Jag har plötsligt drabbats av en stor oro för att jag ska köra på ett rådjur. Eftersom jag vejar för en groda vet jag inte hur jag skulle reagera om det dök upp ett rådjur. Troligtvis skulle jag svänga vänster och krocka med en mötande bil eller tvärbromsa och bli påkörd bakifrån. Jag letade i Körkortsboken idag när jag kom hem för att få vägledning, men fann inga svar. Ska man bromsa för ett rådjur? Eller ska man köra på det? Dör man då?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena Malin! Jag körde på ett rådjur om du minns. Det dom ögonblickligen som tur var, bilen vart ganska förstörd men försäkringen täckte skadan. MEN även om man har helförsäkring så täcker inte alltid den en viltolycka, kolla om din gör det. Och ja du får veja för ett rådjur så länge du inte har en bil bakom dig... Mvh Alex

Anonym sa...

Det dog skall det stå...

Anonym sa...

det händer ju väldigt många rådjursolyckor vid leksboda... jag skulle säkerligen bromsa utan att titta bakåt! farligt farligt. det bästa är nog bara att köra lugnt, ha rörlig blick och vara uppmärksam i dikeskanterna... då upptäcker du förhoppningsvis rådjuret före det är för sent. good luck haha!

Anonym sa...

Jo jag glömde säga att jag faktiskt! "bara" körde i 90km/h, djuret dök upp precis framför bilen. Så kör du i 65km/h så är det nog ingen fara...

Anonym sa...

klänningen kostar cirka 500 kr och finns på allas vår favoritsida asos.com !