fredag 11 september 2009

Soppa med sorgsen eftersmak

I brist på annat så kan man ju alltid ge ett mattips. Igår åt vi den lättaste soppan som finns näst efter burk- och pulvervarianterna. Grönsaksbuljong och gröna ärter mixas och späs med lite grädde. Klart! Men det här är inte vilken soppa som helst - grönärtsoppa var farmors specialitet och middagen fick därför ett sorgset stråk. Jag tyckte också att något saknades men min tunga lyckades inte identifiera vad och jag kan inte fråga farmor längre...
Till efterrätt blev det ostkaka. Detta recept har jag fått av Elina som fått det av Hanna så därför får den heta:
Hannas ostkaka
500 g keso
2 ägg
1/2 dl socker
1/2 mjöl
50 g hackad mandel
2 1/2 dl standardmjölk
Blanda allt. Mjölken sist. Grädda 45 minuter i 200-225 grader. Servera med bär/sylt och ev. grädde.
Nu har det blivit väldigt mycket husmoderliga inlägg här på bloggen. Det är tur att jag ska på fest på lördag så jag kan tvätta av mig helyllestämpeln.

5 kommentarer:

Elina sa...

Farmor <3

Vilken matblogg du skapat! Blev helt paff när du skrev att du fått receptet av mig, men jag kom jag ihåg. Har inte testat det själv, och vet inte ens om jag själv sparat receptet. Får ta det av dig!

Jonna sa...

I kväll ska vi göra ostkaka! Mums! Igår saknade vi ägg och råkade köpa salta sötmandlar... :) jag älskar den där ärtsoppan, minns när hon serverade den på sina soppluncher bl.a!

mor sa...

prova med en klick pepparrotsgrädde/gräddfil/eller creme fraiche i soppan!

Mor sa...

Hjälp mig med en länk till Sofia (sonhustruns) blogg!

andreas sa...

värsta per morbergbloggen nu gillade oddi soppan? kram